Tekenen, illustreren, schrijven en schilderen : “levensechte afbeeldingen”

Aleksandra Chaushova is in 1985 geboren in Sofia (Bulgarije), waar ze een gelukkige jeugd heeft gekend. Haar middelbare schooltijd doorliep ze aan het lyceum voor vreemde talen. In 2009 behaalde ze een master of arts aan het departement ‘Grafiek’ van de Nationale Academie voor Schone Kunsten. Tegelijk werkte Aleksandra als grafisch designer en illustratrice voor belangrijke uitgeverijen in Bulgarije. Ze nam deel aan internationale tentoonstellingen, onder meer de internationale triënnales voor grafische kunst in Osaka en Krakow (2007), de internationale kunst- en papiertentoonstelling in Sofia (2009) en groepstentoonstellingen in
Mexico, Servië, Turkije en Bulgarije, waar ze tal van prijzen wist weg te kapen. In de herfst van 2012 werd haar project “Le Nouveau Moyen Âge” (“De nieuwe Middeleeuwen”) uitverkoren voor deelname aan een programma voor kunstenaars in residence in Wiels, centrum voor hedendaagse kunst in Brussel. Tijdens haar verblijf in Brussel ontdekte ze de stad en raakte ze in de ban van België. Ze heeft er tal van artistieke reflecties aan gewijd. In septembre 2014 heeft ze haar doctoraat in de kunst en de kunstwetenschappen aangevat aan de Ecole doctorale 20 van de ULB, in partnerschap met La Cambre (Ter Kameren). Aleksandra tekent, illustreert, schrijft en schildert. Ze is gefascineerd door historische voorstellingen van het dagelijkse leven, de geschiedenis zoals je die in de krant zou kunnen lezen, of informatie zoals je je die zou herinneren. De grijze zone tussen historisch document en fictie vormt de sleutel tot haar recent artistiek werk. Door historische en verzonnen gebeurtenissen in één afbeelding tegenover elkaar te stellen, ontstaat een verbinding tussen werkelijkheid en fictie. Aleksandra is ervan overtuigd dat een bewustwording via kunst van de mechanismen achter voorstellingswijzen onze manier van naar de geschiedenis te kijken en van de werkelijkheid te reconstrueren, danig kan beïnvloeden. De VOCATIO-beurs moet haar in de gelegenheid stellen om haar theoretische interesse te voeden en haar artistieke expressie verder te ontwikkelen, en zich uiteindelijk volledig te kunnen wijden aan haar zoektocht naar geschikte woorden en beelden, naar schakeringen van de werkelijkheid.