Margaux Vranken (laureate 2018) is een geëngageerde artieste. Deze getalenteerde jazzpianiste en –componiste wil verandering brengen in het traditioneel muziekonderwijs in België. Aan de hand van een jazzstage voor kinderen wenste ze jongens en meisjes op een andere manier laten kennis maken met muziek. Het is een groot succes geworden!
Waarom heb je een beurs aangevraagd bij VOCATIO ?
Ik heb vastgesteld dat in Franstalig België het jazzonderwijs vooral is voorbehouden aan kinderen die al een klassieke muziekopleiding gevolgd hebben. Ik heb de indruk dat er niet veel activiteiten worden aangeboden aan kinderen die muziek willen leren op een andere manier. Door bijvoorbeeld samen te spelen. Ik vind het geweldig om muziek te leren door samen te leren spelen en er plezier in vinden!
Ik wilde dus een stage creëren die openstond voor alle kinderen, of ze nu al een muzikale opvoeding hadden of niet. Mijn idee was om een kleine jazzband te vormen. Ik wilde een beroep doen op de creativiteit van de kinderen, op hun verbeeldingskracht en werken rond de groepsdynamica. Ik wilde ook dat de stage financieel toegankelijk zou zijn. Hiervoor had ik veel financiële ondersteuning en logistieke partners nodig.
Hoe verliep de organisatie van de stage ?
Het was veel werk verspreid over verschillende maanden: de muziekstukken kiezen, de begeleiders vinden en de logistieke kant coördineren. Ik heb creatieve activiteiten bedacht, zoals een knutselatelier en heb ook de hele didactiek uitgewerkt. Ik heb bijvoorbeeld een interactief lesje over de geschiedenis van de jazzmuziek ontworpen. De belangrijke historische context van deze muziek kwam er ter sprake, zoals bijvoorbeeld de slavernij. Het is heel belangrijk dat men weet waar jazz vandaan komt en welke symbolische en politieke betekenis het heeft, omdat het een geëngageerde muziek is; daarom spreekt het mij ook aan. Als kinderen dit op jonge leeftijd leren, worden ze betere mensen en betere burgers.
Hoe was de stage ?
Super leuk ! De kinderen en begeleiders hadden er echt goesting in! We hebben alles goed voorbereid omdat het geen gemakkelijke muziek is. Er zijn bepaalde sleutels nodig om jazz te begrijpen. Het doel van deze stage is ook om het publiek van morgen te vormen zodat deze muziek blijft leven. Ik hoop dat het een sneeuwbaleffect zal hebben.
Vonden de kinderen het leuk vanaf het begin?
Ja, vanaf het begin! Ik vond het geweldig dat de kinderen constant vroegen om instrumenten te bespelen! Muziek spelen is een spel, het is plezant.
Ik vond het ook geweldig dat kinderen bewust waren van de eisen die jazz en het bespelen van een muziekinstrument in het algemeen, stellen. Ik denk dat deze stage een goede tool is voor alle aspecten van het leven, omdat het een beroep doet op begrippen zoals vastberadenheid, inspanning, inzet en toewijding. Maar dit allemaal op een zeer positieve manier. Ik hoop dat deze betrokkenheid roepingen zal onthullen!
Wat nemen de kinderen mee uit deze ervaring?
Sommige kinderen vonden het fantastisch om creatief te zijn. Ze vonden het bijvoorbeeld heel leuk om teksten te schrijven. Ik denk dat ze veel voldoening hebben gehaald uit pure creatie.
Ik denk dat ze ook begrepen hebben dat het een groepscreatie was, en dat is geweldig! Het kost meer tijd, het vraagt veel toezicht en geduld, maar het is mogelijk. Ik vind het heel bevredigend voor hen om te kunnen zeggen dat ze samen iets hebben gedaan. Ze zijn in elk geval heel gemotiveerd om een nieuwe stage te doen en opnieuw samen te spelen!
Wat heeft deze ervaring je bijgebracht ?
Ik heb beseft dat ik heel graag coördineer! Alle aspecten van het project zijn voor mij even bevredigend als het eindresultaat. Het was heel leuk om een team te leiden en om mijn ideeën te communiceren aan de kinderen en begeleiders.
Het bracht mij ook veel plezier en betekenis. Het is een groot succes geworden en het eindresultaat is iets groters dan de muziek zelf. Samen spelen is waarden doorgeven: ruimte maken voor de anderen, zijn plaats vinden als individu in een groep, verschillen aanvaarden en inclusief zijn.
Wat is het vervolg ?
Ik werk nu al aan de tweede editie van de stage. Het zou door iemand anders worden georganiseerd, maar met hetzelfde concept dat we zouden verdiepen: andere muziekstukken spelen, de kennis die we al hebben verdiepen en een groter orkest maken. Ik wil echt dat het doorgaat omdat het een unaniem verzoek van de kinderen is.
Ik wil ook nadenken over de manier waarop jazz in Belgische scholen aan bod kan komen. Hier is veel werk te doen!
Daarnaast wil ik ook festivals organiseren in België. In de Verenigde Staten heb ik veel fantastische muzikanten ontmoet en mijn hoofd zit boordevol ideeën! Ik wil dat Belgen nog meer openstaan voor muziek vanuit de hele wereld!